< مربی کاراته (وبلاگ سيد علي باهري اسكويي)
وبلاگ رسمی سبک شوتوکان آسای ایران

بعد از شناخت کاتا و تمرین کافی و بدست اوردن مهارت لازم در اجرای تکنیک ها میتوان : تان رن کومیته در (( چهار چوب یاکوسو کو کومیته )) مبارزه قرار دادی شروع به آموزش کومیته بصورت واقعی اما با کنترل بپردازید.
در مرحله اول باید فهمیده شود و به درک لازم برسید که کاتا قالب کلان کاراته بوده و طبعا قالب کومیته نیز میباشد، که در کاتا بصورت منظم تمرین می کنید و در کومیته بصورت نامنظم اجرا میشود و این مورد بستگی تام به حریف روبرودارد.
حریف روبرو ممکن است با دست خالی ، چوب ،میله آهنی ، چاقو و پرتاب اشیاء مختلف دست به حمله بزند پس لازم است دفاع با توجه به واقعیات مورد تمرین و آموزش قرار بگیرد و با این تواصیف راه گفتمان را باز می کنیم .
در مرحله اول باید توجه داشته باشیم که کاتا غلبه بر خود ناتوان و نابلد است و کومیته غلبه بر حریف مهاجم می باشد. بنابراین کسب تجربه و مهارت را باید از پایه یعنی تان رن کومیته شروع کنیم و قدم به قدم از گوهون کومیته در قالب پنج حمله با دست خالی و پنج دفاع و یک ضربه بعنوان عکس العمل مورد مطالعه و تمرین دو نفره روبروی هم قرار گرفته و شروع به اموزش می نمایند.
در اینجا باید متذکر شویم که اولین تجربیات دو نفره را باید و الزاما یادداشت نمائید.
اولین واکنش ها ،مطلوب نیست، مانند عدم تعادل ، بهم خوردن اصول داچی ، اختلال دید و در هم برهمی اعصاب و روان که چه خواهد شد، حاصل اولین تمرینات دو نفره می باشد و دراین برهه باید بپذیرید وارد درگیری واقعی شده اید . ولو در گوهون کومیته اساس بر کنترل می باشد و خود مکلف کنید تا معایب را بر طرف کنید و اگر در گوهون کومیته بحد قابل قبول نرسیده اید به سانبون کومیته نروید.
کومیته آموزش : ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۲ساعت 12:20  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در تمرین واقعی کاراته دو ((بخصوص کاتا )) با ازادی ذهن و اراده آگاهانه و با دقت قدم بقدم متوجه میشوید که فلسفه ، علم بهمراه عمل و نتیجه با شما می آیند.
نقاط ضعف در مرحله اول و نقاط قوت در مرحله دوم عینیت پیدا می کند و می شود به یقین فهمید که چه می کنید ، چه می خواهید ، چی ندارید و در نهایت چگونه به دست بیاورید و در این بین ناامیدی و خستگی و چون و چراها را از فکر بیرون کنید و لذا لازم است گفته شود که کاتا را با تمام تعلقات مربوط به کاتا را که ما بنام شناسنامه کاتا نام گذاری می کنیم را بطور کامل و بی وقفه تمرین کنید و نقص در آموزش و آموختن را بر طرف کنید و بدلیل اهمیت موضوع استاد آگاه و مسئول میتواند راه گشا باشد. و یاد بگیرید که یاد دادن وظیفه استاد است و وظیفه شاگرد فهمیدن و تمرین مدام است تا به درک کامل کاتابرسیم به نکته ای توجه کنید شما هر چه کاتا را بهتر و بیشتر بیاموزید و خوب اجرا کنیداین تلاش باعث رضایت درونی در شما پدید آمده و امید رشد میکند و اراده قویتر شده و شادابی جایگزین میگردد.
و از طرف دیگر گنگی ذهن کم میشود و جرائت، باعث استواری در تصمیم گیری و در نهایت به تمرین بهتر و بیشتر کشیده میشوید بنابراین کاتای اول با شکل ونام ، داچی ،مرکز ثقل ، تنفس ، سرعت ، انبساط و انقباض عضلانی ، دفاع ،حمله ، حرکت در جهات مختلف ، دید ،فکر ، آزادی ذهن ، کیمه ،کیای ، وزن و تقسیم آن در داچی، را آموخته و یادداشت کنیدو در نهایت تمرین ذهنی برای ماندگاری توصیه میگردد و در این مرحله با گام های استوار به کاتای بعدی بروید و کاتای بعدی هم ضمن مشترکات با کاتای ماقبل مسائل خودش را هم دارد و جمع شدن اطلاعات به دانا شدن کاراته کار نسبت به هنر رزمی میشود و تذکر مهم این است که هرگز در تمرین دچار تکبر نشوید و تمرین فیزیکی را همراه با مطالعه در درون هر کاتا را جدی بگیریدتا همه اصول بکار رفته در کاتا ملکه رفتار درونی و بیرونی شود.
کومیته آموزش : ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی دوازدهم بهمن
1402

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۲ساعت 12:16  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

گفته می شود که کاراته اینهمه مسئله دارد، در جواب باید گفت خیر، بلکه اینهمه مسئله مطروحه در کاراته در باره انسان است. در اینجا دو مسئله به موازات هم در آموزش کاتا مورد توجه است.
اول اخلاق، و دوم جسم قوی در این باره عده ای میگفتند که، ما آمده ایم کاراته یاد بگیریم ، اخلاق و فلسفه به چه درد ما میخورد در حالیکه نمی دانستند که کاراته دو سرشار از اخلاق است بهر حال این سخنان از زبان انسان بیرون آمده که خود نیازمند ترین موجود است. که دراین باره بحث بسیار است لذا میتوان نتیجه گرفت که زندگی انسانی بر خلاف سایر موجودات بر تعاون بقا استوار است ، نه بر تنازع بقا و ویژگی انسان دراین است که نه درنده گی شیر را دارد و نه دونده گی ببر ، نه نیش مار دارد و نه ماهی است که در دریا غوطه ور باشد و در نهایت شاهدیم که وقتی بدنیا می آید نه شاخ دارد و نه دم بلکه کاملا لخت و دست خالی و ناتوان اما او انسان است و نیازمند شدید به مراقبت دارد و تعلیم و تربیت او بعهده پدر و مادرش است.
و اگر خوب مراقبت نشود ناگهان متوجه میشوید که بچه شما با یک تکه سنگ شیشه همسایه را شکسته است. حال سئوال این است او را مجازات میکنید یا اخلاق را سرلوحه تربیت او بکار میبرید.
این نکته باید فهمیده شود ، اخلاقی که شان انسان باشد آسمانی است و دفاع از همین اخلاق نیز از واجبات رفتاری آدمی است بچه که کمی بزرگتر شد و به مدرسه رفت در اثر تقابل کلامی و ایجاد اختلاف نظرهای کودکانه متوجه ضعف فرهنگی خود شد و کمی به جلوتر برود متوجه ضعف جسمی خود میشود و کمبود شخصیت بروز کرده و احتمالا روانش هم بهم بریزد و باید ترسید که راه موذی گری را تجربه نکند. پس بهتراست از روی منطق و اصول انسانیت اول اخلاق، و بعد قدرت جسمانی را توصیه کنیم و این مهم را در کاراته دو میتوانید پیدا کنید و کاتا می تواند بهترین راه رسیدن باشد و بقول استاد فوناکوشی کاراته با احترام شروع شده و با احترام بپایان میرسد.
کمیته آموزش ، ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی بهمن ماه
1402

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۲ساعت 12:15  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در شناخت کاتا لازم است به تمام عوامل که در ساختار کاتا دخیل هستند را و با توجه به هدف کاتا و ساختار بدن انسان و تطبیق تکنیکهای بکار رفته در کاتا با بدن انسان و تمرین کافی در جا افتادن کاتا در بدن و فکر و روان است که کاراته کار متوجه اهداف کاتا شده و شکل واقعی مبارزه با دست خالی را درک میکند و لازم است که هر کاتا مورد شناخت در همه جهات در ساختار کاتا مطالعه صورت بگیرد و اگر گفته شود که استادی در کاتا را بعنوان ابزاری فکری و عملی حتی در زندگی روزمره بکار ببریم سخنی به گزاف نیست برای نمونه توجه کنید ، دم و بازدم در کاتا برای ایجاد نیروی انفجاری در تکنیک لازم است ، حالا در زندگی معمول خود با توجه به هوای آلوده شهر از دم و بازدم چگونه استفاده میکنید. در کاتا پدیده های زیبا و منطقی در تمام رفتار فیزیکی و روانی و همراه با تمام امکانات و استعدادهای بدنی که به حرکت در می آیندو رشد اراده و تولید ظرفیت روانی و فیزیکی که بدست میاید را مورد بررسی قرار بدهید و احساس زیبای سالم زیستی که در اثر تمرین کاتا و تسلط بر بدن رخ میدهد و اعتماد به نفس حاصل از قدرت جسمی که بدست میاید را مورد تحلیل قرار بدهیدو متوجه بشوید که چقدر سبک روی زمین قدم بر میدارید را بشناسید آنوقت است که به کاتا علاقه مند میشوید و بطور مثال اگر کاتای بلندی مانند کانکودای را عالی بپایان ببرید باور کنید با فتح قله دماوند فرق چندانی ندارد.
در اینجا سخن بسیار زیبای استاد فقید فوناکوشی را یاد آور میشوم که :
(( تمرین کاراته ، تمرین زندگیست و تمرین زندگی تمرین کاراته است ))
و این مهم با تمرین کاتا امکان پذیر است.
کمیته آموزش ، ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی دیماه 1402

+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۲ساعت 12:14  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در اجرای کاتا و کومیته گفته شده است که تکنیک ، بدون کیمه تکنیک کاراته ای نیست ، و کیمه یعنی نیروی انفجاری ، که کیفیت تکنیک چه در کاتا و چه در کومیته ، الزاما و باید دارای کیمه باشند .
منبع قدرت از انرژی نباتی ، انرژی روحی و انرژی مکانیکی تامین میشود.
انرژی نباتی از مواد غذایی انرژی روحی که در تاثیر عوامل مختلف که هدفی دنبال می شود و انرژی مکانیکی در اثر حرکت فیزیکی بدن تولید میگردد و کاربردی شوند. حالا ما تصمیم میگیریم که سلاح دفاعی داشته باشیم و کاراته را انتخاب میکینیم که گفتگو از همین جا جهت مند میشود.
کاراته دو در فعلیت ، قانون خودش را دارد و بر میل من و شما نیست اما کاراته در فعلیت در هماهنگی با بدن انسان ساخته شده است بنابراین کسی که لباس کاراته را می پوشد باید تابع قوانین کاراته بوده و تربیت جسمی خود را بر اساس انچه کاراته میخواهد تنظیم کند لذا منبع قدرت در بدن انسان بالقوه وجود دارد که آنرا با نام مرکز ثقل میشناسیم.
مرکز ثقل هر کس چهار انگشت زیر ناف به داخل بدن ، میرسد به مرکز ثقل فیزیکی ، بنابراین کیمه با حرکت شوک گونه مرکز ثقل فیزیکی، همراه با جرم عضلات ساخته شده و تنفس شدید بازدم و پیچیدن دست با سرعت لازم کمتر از ثانیه و استفاده از مفاصل بحرکت در می اید.تا یک تکنیک با محتوا بدست آید و از انجائیکه مرکز ثقل توسط ستون بدن کنترل میشود بنابراین مسئله که گفته شده اگر میخواهیدبجنگید ،یاد بگیریدکه بایستید و اگر یاد بگیریم روی پاها استوار شویم و مرکز ثقل را در اختیار داشته باشیم تمرین سخت دوره کیهون نیز دلچسب میشود و در پایان این گفتگو به این نکته توجه داشته باشیم که همیشه به علوم بی خطا رجوع کنیم نه علوم خطا بردار.

کمیته آموزش ، ذبیح اله بهمنی ، دیماه 1402

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ساعت 11:3  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

جی سین کومیته ، یعنی مبارزه واقعی، در این کومیته هیچ قراردادی وجود ندارد. کنترلی در کار نیست و هیچ هشداری که اینگونه حمله می کنیم وجود ندارد. کاراته کار پخته باید و الزاما شم بسیار قوی را کسب کرده باشد که اولین کنش خصمانه دشمن و یا مهاجم را در اولین ثانیه متوجه شده و آمادگی کامل را برای دفاع داشته باشد.
با رسیدن به این مرحله باید متذکر شویم که حمله به انسان ها صرفا فیزیکی نیست در این جامعه ماشینی که در آن زندگی میکنیم دشمنان ناپیدایی وجود دارند که میتوانیم کرونا را بعنوان مثال ذکر کنیم ،که قربانی بسیار گرفت اما در جامعه کاراته که مطالعه کردیم ما سه نفر را شاهد بودیم که رقم بسیار ناچیزی است. و برای من نگارنده این سطور رعایت مسافت جلویی ، تنفس دم و بازدم ، مخصوصا ، بازدم و زمانیکه در جمع بودم دم و بازدم کوتاه و آرام که استفاده کرده و از این بلای کرونا جان سالم بدر بردیم.
بنابراین در کاراته خصوصیاتی وجود دارد که کاراته کار را قادر می سازد برمشکلات غلبه کند و باید گفته شود شخصی که در مسیر کاراته دو گام بر میدارد معنی ساده آن این است که سالها با صبر و حوصله و تحمل تمرینات سخت فیزیکی، غلبه بر نفس ، ساختار شخصیت و بدن سالم در سایه تفکر ، تعمق ، تحمل و تامل بدست آورده را نباید بدست حوادث بسپارد ، بلکه با مطالعات و تمرین بدنی خود بدنبال شخصیت بهتر و مفید برای عاقبت خود و دیگران باشد و چنین شخصی به بلوغ دوم به اکمل رسیده است.
کومیته آموزش : ذبیح اله بهمنی دیماه
1402

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ساعت 11:2  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در ابتدای سخن لازم است گفته شود که در شیای کومیته شناسایی تمام تکنیک ها چه دفاعی ، و چه حمله ای ، چه در دست و چه در پا، با نام و نشان و نحوه کاربرد آنها در قسمتهای مختلف اجرایی چه در دست و چه در پا ، از قبیل دست باز و دست بسته ، تیغه دست ، در انگشتان ، بند انگشتان ،پل دست ، استفاده از مچ و آرنج دست، در پا از روی پا ، پاشنه پا، تیغه پا ، قوزک پا ، میانه پا ، انگشت پا و زانو و حتی پای جارو کننده ، و در حالتهای مستقیم ،دورانی ، عکس دورانی ،بصورت شلاقی ، نفوذی ، له کننده و منحرف کننده و دهها مورد دیگرکه دراین مقوله فرصت آن نیست را باید، مورد تمرین قرار بگیرد و از آنجائیکه شیای کومیته آخرین روش آموزش تمرین کومیته که بر اساس کنترل انجام می شود و باید زمانی که وارد فضای بودو ، هنر جنگاوری شدید ، در آن مهارت لازم را داشته باشید.
و قابل توجه اینکه اگر با یک مهاجم که سلاح برنده ای در دست دارد و روبروی شما قرار میگیرد باید گفت ، که نه جای ترسیدن است و نه جای کنترل ضربات و باید حتم داشته باشید که وارد یک درگیری واقعی شده اید و در چنین زمانی فرصت فکر کردن هم نداریدو فکر میتواند مانع تصمیم گیری شود.
بهر حال، باید تمرین ادامه پیدا کند تا کومیته ، مانند کاتا و کاتا مانند کومیته در بدن کاراته کار اتوماتیک و بدون فکر اینکه چه کنم جا بیافتد و یادمان باشد که کومیته میوه کاتا است و اگر هر کاتا را بصورت یک درخت ،تصور کنیم کومیته، میوه این درخت تنومند است.
و لذا سخن استاد فوناکوشی که گفتند: کاراته مانند دیگ جوشانی است که اگر شعله زیر آنرا خاموش کنید به سردی میگراید را بگوش بگیریم ، بدن را دیگ تصور کنیم و تمرین را شعله زیر دیگ ، معنی آن این می شود که تمرین چاره ساز تمامی ابعاد کاراته دو را شامل می شود. در هفته اینده و در خاتمه مقالات کومیته به (( جی سین کومیته )) خواهیم پرداخت.
کمیته آموزش ، ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی . سی ام آذر ماه
1402

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ساعت 11:1  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

دراین قسمت به جی یو کومیته میپردازیم . جی یو کومیته یعنی مبارزه آزاد . یعنی دیگر باید از تان رن کومیته تا کومیته کاتا موضوع انواع کومیته های یاکوسو کو کومیته را فهمیده و تمرین کرده باشیم و پختگی لازم بدست آمده باشد و اگر در دفاع ضعیف هستند ،یا نمیتوانید درست هدف گیری کنید دوباره به عقب برگردید و کومیته های ماقبل را تمرین کنید و تا ان موقع دست به کومیته آزاد نزنید. در کومیته آزاد تمام فنون با همه قسمت های مختلف دست و پا که قابلیت استفاده در دفاع کردن و یا حمله کردن می تواند مورد استفاده باشد بکار گرفته می شوند. بنابراین بدن سازی در کل مورد توجه میباشد.
کومیته آزاد در دو بخش به ترتیب کیو گی کومیته مبارزه به روش مسابقه و شیای کومیته که کاراته کار را وارد حوزه ( بودو ) هنر جنگ میکند تقسیم میگردد.
در این دو روش تمام اعمال با کنترل ضربات تمرین می شود و در کیوگی کومیته داوری رقابت را طبق قوانینی که بر اساس آن رقبا به مبارزه می پردازند کنترل و مورد قضاوت قرار می گیرد.
در اینجا لازم بذکر است که مسابقات فعلی که در حال انجام است از همین مقوله گرفته شده و بعضی از تکنیک ها که برای شکستن ، له کردن ، و نفوذ دادن زهر تکنیک بکار میرود را حذف کرده اند تا مسابقه دهندگان سالم بمانند . این مسئله هم جنبه انسانی دارد که کسی کمر همت به آسیب زدن حریف را ندارد و از طرف دیگر روحیه سلحشوری و در نهایت (( بودو ))هنر جنگ نیز نباید تحت تاثیر قرار بگیرد. لطفا به شعاری که بر سر در اتحادیه کاراته ژاپن نوشته شده است توجه بفرمائید.
هدف از کاراته نه شکست است و نه پیروزی ، بلکه یک کاراته دو ای واقعی در تجلی شخصیت خویش تقلا می کند.
باید توجه داشت که مسائلی در تعلیم و تربیت وجود دارد که بعضا نسبت بهم متزاحم هستند و تکامل خوب انسان هم در همین متزاحم ها شکل گرفته و کامل می شود.
کومیته آموزش ، ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ساعت 11:0  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

کومیته کاتا آخرین روش از خانواده یاکوسوکو کومیته بوده و هدف این روش بونکای کاتا و بهترین روش برای فهم دفاع شخصی نیز میباشد.
دراین کومیته کاتا بعنوان الگوی نوع دفاع و حمله به حریف مهاجم از پیش ساخته شده و مهاجم، حمله خود را بر همین اساس انجام میدهد. برای نمونه در کاتای هیان شودان در اول کاتا ، تکنیک دفاعی گدان بارای بوده ، و تکنیک دوم اوی زوکی میباشد. مهاجم اول با اوی زوکی چودان یا ما ی گری چودان حمله میکند که اوی زوکی با گدان بارای دفاع شده و مهاجم عقب می کشد و مدافع طبق دستور کاتا بعد از دفاع گدان بارای بلافاصله دست به حمله با اوی زوکی چودان میزند و مرحله بعدی نیز ادامه مییابد . و در کاتای هیان نیدان کاتارو که همان مدافع کننده است با تکنیک هایوان اوکه جودان شروع کرده با سوتو اوکه جودان و بعد اورا زوکی چودان در سمت چپ اجرای تکنیک میکند و مهاجم با اوی زوکی جودان حمله کرده و بلافاصله کیاکوزوکی جودان ادامه داده و بعد سمت راست نیز بهمین ترتیب ادامه کومیته ، به روش کومیته کاتا ادامه داشته باشد.
در کاتای هیان ساندان کاتا رو با اوچی اوده اوکه شروع کرده و کوزا اوکه را در سمت چپ اجرا میکند و مهاجم با اوی زوکی چودان حمله میکند و بعد پای جلو را به عقب کشیده با پای بعد با اواسه زوکی حمله میکند و مدافع نیز با کوزا اوکه به دفاع میپردازد و بقیه اجراها با برنامه ریزی میتواند به انجام برسد.
در اینجا لازم بذکر است که اگر کاراته خوب میخواهید، آموزش را راس تمام امیال خود قرار بدهید و مهارت در هر تکنیک میتواند منجر به اعتماد به نفس بشود. بنابراین از کوچه پس کوچه های ارزوهای بدون تلاش کافی ، نباشید و یاد بگیریم که موفقیت واقعی واقعا شیرین است و شما را به امنیت قلبی میرساند.
کمیته آموزش ، ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی اذرماه
1402

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ساعت 11:0  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

اوبو کومیته


اویو کومیته یعنی قانون طبیعی مبارزه و زیر مجموعه اش یعنی هاپو کومیته ، و کومیته کاتا بوده و از خانواده یاکوسوکو کومیته میباشند.
قانون طبیعی مبارزه به آسانی قابل درک نیست مگر اینکه کاتا را بشناسید و مسائل مربوط به کاتا و قابلیتهای ان همراه با تمام قوانین مربوط به کاتا و بدن و تکنیک که در کومیته به اجرا در می آید،
برای رسیدن به کیفیت لازم قانون طبیعی مبارزه ، در روند آموزش باید یاد بگیریم از هیاهوی بیرون خلاص شویم و درون را از چالشهای بسیاری که گرفتار آن هستیم بیرون بیائیم.
قانون طبیعی مبارزه مارا به سمتی سوق میدهد که هر گونه فعل و انفعالات از نرمش گرفته و آموزش تکنیک چه در دست ، و چه در پا ، و حمله و دفاع از روحیه جنگاوری برخوردار باشد و چنین تمرین و نگرش معنی بسیار ساده اما ، پر معنایی دارد که اولین تکنیک در کاتا اولین تکنیک در مبارزه است که با این تلقی میتوانیم امید وار باشیم که به کاراته خوب برسیم
نکته مهمی است که باید توجه کنیم که درجات در آزمونها یاید از کیو ده شروع شود تا کاراته کار فرصت کافی برای پخته شدن داشته باشد و اولین آموزش کومیته که با گوهون کومیته شروع میشود قابل فهم باشد و اگر اولین درجه با کیو هشت و کمربند زرد و با سه ماه تمرین و با جی یو کومیته او را به مسابقه ببرند این نتیجه خوبی ندارد و پایه بشدت ضعیف بوده و چنین شاگردانی به درک کاراته نائل نخواهند شد. وگرنه ورزش با کم و کیف بسیار عالی در کاراته وجود دارد و لزوم ادعایی با نام اسپرت کاراته کاملا بیهوده است و عقب ماندگی در کاراته از همین جا و نبود علم خوب ،عمل پخته صورت نمیگیرد و طبیعت مبارزه فهمیده نمیشود.
کمیته آموزش ، ذبیح اله بهمنی

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم اسفند ۱۴۰۲ساعت 10:58  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

اوبو کومیته


اویو کومیته یعنی قانون طبیعی مبارزه و زیر مجموعه اش یعنی هاپو کومیته ، و کومیته کاتا بوده و از خانواده یاکوسوکو کومیته میباشند.
قانون طبیعی مبارزه به آسانی قابل درک نیست مگر اینکه کاتا را بشناسید و مسائل مربوط به کاتا و قابلیتهای ان همراه با تمام قوانین مربوط به کاتا و بدن و تکنیک که در کومیته به اجرا در می آید،
برای رسیدن به کیفیت لازم قانون طبیعی مبارزه ، در روند آموزش باید یاد بگیریم از هیاهوی بیرون خلاص شویم و درون را از چالشهای بسیاری که گرفتار آن هستیم بیرون بیائیم.
قانون طبیعی مبارزه مارا به سمتی سوق میدهد که هر گونه فعل و انفعالات از نرمش گرفته و آموزش تکنیک چه در دست ، و چه در پا ، و حمله و دفاع از روحیه جنگاوری برخوردار باشد و چنین تمرین و نگرش معنی بسیار ساده اما ، پر معنایی دارد که اولین تکنیک در کاتا اولین تکنیک در مبارزه است که با این تلقی میتوانیم امید وار باشیم که به کاراته خوب برسیم
نکته مهمی است که باید توجه کنیم که درجات در آزمونها یاید از کیو ده شروع شود تا کاراته کار فرصت کافی برای پخته شدن داشته باشد و اولین آموزش کومیته که با گوهون کومیته شروع میشود قابل فهم باشد و اگر اولین درجه با کیو هشت و کمربند زرد و با سه ماه تمرین و با جی یو کومیته او را به مسابقه ببرند این نتیجه خوبی ندارد و پایه بشدت ضعیف بوده و چنین شاگردانی به درک کاراته نائل نخواهند شد. وگرنه ورزش با کم و کیف بسیار عالی در کاراته وجود دارد و لزوم ادعایی با نام اسپرت کاراته کاملا بیهوده است و عقب ماندگی در کاراته از همین جا و نبود علم خوب ،عمل پخته صورت نمیگیرد و طبیعت مبارزه فهمیده نمیشود.
کمیته آموزش ، ذبیح اله بهمنی

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:7  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در تمرین یاکوسو جی یو کومیته دو روش جی یو ایپون کومیته و اوکوری جی یو ایپون کومیته مورد اموزش و تمرین قرار میگیرد . از آنجائیکه بعد از تمرین و مهارت در این مرحله وارد ( جی یو کومیته ) مبارزه آزاد می شوید لازم است ، مواردی یادآوری شود .
اول اینکه مدرسین عزیز روزهای اولیه کومیته کاران را مورد توجه قرار بدهند.
دوم اینکه کاراته کاران خود بهترین اطلاعات را نسبت به خود دارند برای نمونه ترس اولیه ، عدم پختگی در تکنیک ، ترس از حریف ، عدم تعادل تنفسی ، عدم تعادل فیزیکی ، عدم استفاده درست از داچی ها ، اغتشاش فکری و روانی و در نهایت این موارد و دهها مورد دیگر که در اینده مورد تحلیل و تفسیر قرار میگیرد که کاراته کار از دست یابی به فرهنگ رزمی باز نماند و از طرف دیگر میل به مسابقه و سوء استفاده از این علاقه از مهمترین علل عقب ماندگی تلقی میشود.
باید دقت کنیم که تفاوت بین دشمن واقعی و مسلح و بد نیت با حریف مسابقه دهنده خوش نیت بسیار است .ترس واقعی زمانی فهمیده میشود که حریف بد نیت مسلح روبروی شما قراربگیرد در چنین وضعیتی مدال بکسی داده نمی شود بلکه دفاع از خود مطرح است پس بجای همه صحبت های بیهوده از عقل استفاده کنیم و یاد بگیریم که عوارض روانی درگیری واقعی میتواند بد باشد.
برمیگردیم به اصل مطلب از انجائیکه بعد از اوکوری کومیته به ( اویو کومیته ) و ( هاپو کومیته ) و ( کومیته کاتا ) خواهیم پرداخت لازم است که تمرینات در تمامی ابعاد مخصوصا کاتا ، داچی ، ساختارمرکز ثقل ، نرمی و سختی همراه با آمادگی بدن و آمادگی روحی مورد توجه قرار بگیرد.
لطفا به یک توصیه توجه کنید. هنگام ورود به کلاس کاراته ،گوش،چشم ، مغز و قلب شما مال خودتان نیست بلکه انها را به مربی کاراه بدهید تا هم او بتواند بیاموزد و هم شما بتوانید بیاموزید. البته لازم است گفته شود که مدرس به کار خودش وارد باشد بهتر است .
کمیته اموزش ، ذبیح اله بهمنی ابانماه
1402

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:5  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

اوکوری جی یو ایپون کومیته


اوکوری جی یو ایپون کومیته
این کومیته به گروه یاکوسو کو کومیته تعلق دارد و دنباله روی گروه خود می باشد.
اوکوری جی یو ایپون کومیته یعنی اثر ماندگار مبارزه و در ترجمان بهتر یعنی دراین روش مبارزه شما نباید مشکلی در حمله یا دفاع و سایر امور که در کومیته های مختلف آموخته اید داشته باشید و تمام تلاش صادقانه و پیگیر شما باید در فکر، بدن ، ذهن و دست و پا بحالت اتوماتیک در کنش و واکنش ها در آمده باشد.
آنچه باید بطور جدی گفته شود این است که در اوکوری کومیته بدون اینکه گاردی داشته باشید و فکر کردن ، که به چه حریفی ، مواجه هستید نیز مطرح نیست ، بلکه فقط با یک نگاه بدون تردید حریف را بخوانید و در نتیجه با ( ذانشین ) هشیاری را برای جلوگیری از اشتباه کردن حفظ کنید.
دراجرای این روش از کومیته حمله کننده از استقرار ازاد پس از آگاه کردن حریف از نوع حمله و ناحیه حمله مورد نظرش در لحظه مناسب با قدرت و سرعت حمله کرده و سعی خواهد نمود با فریبکاری تعادل حریفش را بهم بزند ، دفاع کننده در این حالت حریف را به بازی نباید بگیرد بلکه با صبر و ارامش مسیر حمله حریف را پیش بینی نموده و دفاع خود را اجرا نماید.
حمله کننده اول در حمله دوم خود بدون آگاهی دادن با قدرت دست به حمله میزند و دراین مرحله مدافع با دید باز و بدون ترس و با این تصور که تکنیک حریف مانند سلاحی تیز و برنده به او اصابت خواهد کرد به دفع حمله حریف پرداخته و آنگاه به استقرار ازاد خود باز گردد.
از انجائیکه کاراته کار وارد مبارزه ( جیو کومیته ) آزاد میشود الزاما با پشتکاری وصف ناپذیر ، اراده ای قوی ، صبر و انتقاد از خود به تمرین مداوم بپردازد تا سرمایه تکنیکی لازم برای وارد شدن به جی یوکومیته ( مبارزه ازاد ) را برای خود فراهم آورد.
کمیته اموزش ، ذبیح اله بهمنی ابانماه 1402

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:4  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

ادامه یاکوسوکو جیو ایپون کومیته


باید بدانیم که دراین کومیته بر خلاف تان رن کومیته و کیهون کومیته مسافت جلویی که معلوم بود مدام در حال تغییر میباشد . پس در نتیجه حمله کننده در استقرار آزاد قرار گرفته و نسبت به نوع حمله و مکان حمله و نوع ضربه آگاهی داده ، و زمانیکه فرصت مناسب گردید حمله می نماید و دفاع کننده نیز ضمن جابجایی مناسب پس از دفاع ، حمله متقابل خویش را انجام داده و بلافا صله برای اجتناب از حمله بعدی حریف به عقب رفته یا به حریف نزدیک شود.
بنابراین حمله همواره باید مانند یک برخورد واقعی با روحیه جنگ اوری صورت بگیرد و دفاع کننده با دقت تمام حرکات حریف را زیر نظر داشته و تا اخرین لحظه جهت جابجایی خویش منتظر بماند.
از انجائیکه این کومیته از گروه (یاکوسو کومیته ) میباشد نوع حمله کاملا مشخص است. اجرای دفاع ضعیف و یا ناهماهنگ میتواند امری خطرناک باشد.
پس برای بدست اوردن پیشرفت قابل ملاحظه این تمرینات بصورت کاملا جدی ولی با کنترل ضربات انجام شود .نکته مهم دیگر اینکه دفاع کننده در تمرین این روش ضمن حفظ وضعیت درست بدنی و نوع ایستادن تنفس خویش را در ناحیه (( تاندن )) ناحیه زیر ناف کنترل می کند نباید تحت تاثیر حیله های حریف قرار بگیرد و در نتیجه او باید دارای ثبات ، ذهن آرام و همچنین تمرین کافی و مهارت در ( تای ساباکی ) ، جاخالی دادن و ( تن شین ) تغییر وضعیت آمادگی لازم را کسب نماید تا بتواند تا لحظه آخر حمله حریف صبر نماید و با توجه به سرعت حمله حریف زمان دفاع موثر و پخته باید مورد توجه مدافع قرار بگیرد ، و نتیجه میگیریم که زمان عکس العمل تمرین زیادی را طلب می کند.
کومیته اموزش ذبیح اله بهمنی

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و ششم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:3  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

یا کوسوجیو ایپون کومیته


در چهار چوب یاکوسوکو کومیته،مبارزات قراردادی میرسیم به یاکوسو کو جیو ایپون کومیته، مبارزات قراردادی ازاد ، که از این خانواده ، (جی یو ایپون کومیته ) را مورد بررسی قرار میدهیم.
جی یو ایپون کومیته ،نیز از خانواده ، یاکوسوکو کومیته است که دراین کومیته دو حریف در گارد چپ یا راست قرار گرفته که گارد چپ( هیداری چودان گامائه ) گارد گرفتن در سمت چپ در قسمت وسط و گارد راست ( میگی چودان گامائه ) گارد گرفتن در سمت راست ، در قسمت وسط ،گارد گرفتن چه در چپ و چه در راست دست جلویی ( اوکه ته ) دست دفاعی می شود و دست عقب ( سوکی ته ) دست حمله میشود. البته لازم است یادآوری کنیم که اختیارات مربی هم دخالت در موضوع را دارد که بعدا به ان خواهیم پرداخت .
در جیو ایپون کومیته ((کیو تکی )) هدف زنی با دقت فراوان مورد تمرین واقع می شود با این توصیف که هدف زنی از بالای ناف منهای گردن تا جودان مورد تمرین ، هدف زنی و صد البته با روحیه سلحشوری و کنترل کامل تمرین می شود . ایستادن می تواند به اختیار کومیته کننده باشد ولی بهتر است داچی ئی که انتخاب می کنید که بتوانید سبک و با سرعت حرکت کنید و هنگام حمله باید کیای فراموش نشود اما نکته مهمی وجود دارد که دست جلو ( ما ا ته ) که ( اوکه ته ) دست دفاعی می باشد باید جلو حمله حریف را با بلوکه کردن بگیرد و لازم است دانسته شود که دست دفاعی دست جلو بعد از دفاع تبدیل به (( سوکی ته)) دست حمله تبدیل شود و همینطور دست سو کی ته ، دفاعی عمل کند که در این مرحله ( کی زامی زوکی ) مشت جهشی عمل کند. کمیته آموزش - ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی - ابان ماه 1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:47  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در ادامه سخن نسبت به کائیشی ایپون کومیته باید گفته شود ، دراین کومیته در حقیقت دفاع کننده اولین حمله کننده است در چنین زمانی دفاع ضربه زننده مورد نظر است و هنگام دفاع دراین کومیته، کی گامائه ، می گامائه ، اونسوکو ، تای ساباکی ، تنفس ، تمرکز در تاندن و مرکز ثقل فیزیکی ، شوک کمر ، سرعت ،انقباض و انبساط سریع عضلات بدن، بدن صاف در حین انجام کومیته ، انعطاف بموقع و سریع بدن در واکنش ها ، فاصله مناسب ، نقش کف پاها در هنگام جابجایی در اجرای تکنیک ، فاصله مناسب ، اجرای تکنیک بدون ترس و کاملا مسلط در واکنش و استفاده از تکنیک های واکنشی حتی مواشی زوکی ، هاسامی زوکی ، تی شو اوچی ، شوتو اوچی کومی، ایپو کن ، ناکادا کاکن و قابلیت های دیگر مانند هیزا گری، بنابراین نتیجه گرفته میشود که تمامی کم و کیف در کائیشی ایپون کومیته بهیچوجه خارج از آموزه های کاراته دو نیست و کیفیت تکنیکها مورد نظر بوده و تمرین برای دریافت کیفیت تکنیک صورت میگیرد.
نکته ای که دراین بخش مورد توجه بسیاراست استفاده از تنفس در مقیاس بیشتر و بهتری است بطور مثال استفاده از دم و بازدم کوتاه و استفاده فقط از یک دم بلند و انجام چندین تکنیک چه دفاعی و چه تهاجمی در بازدم کوتاه که تسلط در این مهم از بخش های تخصصی هنر کاراته دو میباشد.
موارد ذکر شده و دهها مورد دیگر که برای ورود به بخش های دیگر کومیته ها لازم است در قسمت های مختلف کومیته ها به تحریر کشیده می شود.
ارادتمند شما: ذبیح اله بهمنی . کومیته آموزش مهر ماه 1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:43  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

کائیشی ایپون کومیته


این کومیته از خانواده یاکو سوکو کومیته بوده ،در روش اجرای این کومیته می گامائه اساس هر تکنیک بوده و حصول آرامش را بشدت تاکید می کند.
در این روش اجرا کننده در استقرار شی ذن تای قرار گرفته و وزن بدنش را بر روی انگشتان پا و لبه داخلی پا بوده و بدن در این حالت کاملا راحت و تمرکز بر قسمت پائین ناف باشد. و برای انجام در استقرار شی ذن تای حمله کننده به حریف خود نسبت به ناحیه و نوع حمله آگاهی داده و سپس به سمت جلو حمله می نماید.
این حمله با کنترل دقیق و کامل انجام میشود و همچنین دفاع کننده نیز با همان دقت و کنترل که در کیهون ایپون کومیته بکار میرود نیز کنترل ضربه خود را بکار ببرد و مدافع نیز با پیشروی به جلو مانع اصابت ضربه حریفش شده و سپس حمله متقابل را انجام میدهد و دفاع کننده که در حقیقت، اولین حمله کننده است ، با اجرای دفاع و همزمان حرکت به جلو و حمله متقابل به کناری رفته و حالت جی یو نوگامائه ایستادن آزاد کسب می کند در این روش ، حمله کننده و مدافع باید دارای روحیه سلحشورانه بوده و با ارامش و احتیاط و دقت مراقب حرکت حریفش بوده و با در نظر گرفتن فاصله مناسب( ما ا ئی ) خود با رقیبش به انجام حرکات بعدی میپردازد.
لازم بذکر است که کائیشی ایپون کومیته ، یعنی دیدن کیفیت در مبارزه مد نظر است پس لازم است مهاجم و مدافع در تمرین ،این کیفیت را، دنبال کنند و سعی شود تمام نقطه ضعف های خود را بر طرف نمائید.
ارادتمند شما : ذبیح اله بهمنی ، کمیته اموزش مهر ماه
1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:42  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

هیوتکی - هدف



هیوتکی نوعی تمرین برای هدف زنی و ((قدرت کیمه )) ساخته شده و مورد تمرین قرار میگیرد و از انجائیکه بارها مشاهده می شود که در رقابتهای کومیته تکنیک های بسیاری که قدرتمندانه اجرا میشوند اما اکثرا ناموفق و هم بدون هدف و کیمه ناکافی و نبود کنترل که با شکست مواجه میشوند فهم این مسئله بسیار مهم است که فهمیده شود. منشائ کومیته در کاراته دو هنر دفاع شخصی میباشد.و مستلزم انست که تکنیک هایش به سلاح تبدیل شده و مانند اسلحه از ان نگهداری و مواظبت نموده و این مسئله همان موضوعی است که شخص را قادر میسازد که با حداکثر قدرت و دقت تمام و با کنترل دقیقا قبل از تماس ضربه با هدف انرا متوقف نماید و در اینجا توصیه میشود که نسبت به حریف تمرینی و یا در مسابقات و از طرف دیگر حریف واقعی که لازم است از خودمان دفاع کنیم تفاوت قائل شویم اما بهر حال باید تکنیک ها چه در دست و چه در پا خوب ساخته شوند و برای تمرین ( ماکی وارا ) بهترین وسیله است.
وتکنیک باید بتواند قاطعانه همراه با تیز هوشی و استفاده از فرصت یک ثانیه ای به هدف اصابت کند. برای بدست آوردن چنین مهارتی باید هدف زنی قبل از هر رقابتی مخصوصا در مسابقات ورزشی تمرین شود و از آنجائیکه هنگام اجرای کومیته زمانی برای اینکه چکار کنم وجود ندارد و بهتر گفته شود که فکر کردن هنگام درگیری مضر است و بهتر است که ساختار تکنیک برای اصابت قبلا مورد تمرین کافی قرار بگیرد.
و یاد بگیریم بعد از تمرین کافی در زدن هدف ، هدف بینی روی بدن حریف هم باید فهمیده شود و مجری تکنیک بدون فکر و فقط با دیدن اینکه چه نقطه ای از بدن حریف باز است حتی باندازه یک مشت قادر باشد ضربه خود را اجرا کند.
ارادتمند شما : ذبیح اله بهمنی – کمیته آموزش – مهر ماه 1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:38  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

کیهون ایپون کومیته= کائیشی ایپون کومیته


در کومیته، کیهون ایپون کومیته ، تمرین مبارزه بین دو نفر، ضمن رعایت موارد ذکر شده در قسمت پنجم ،دو نفر که روبروی هم قرار گرفتند ضمن احترام متقابل، یکی بر اساس توافق یا دستور مربی به گدان گامائه رفته و اعلان نوع حمله میکند، فقط یک ضربه برای حمله در ناحیه مورد نظر، در حال تمرکز بر روی ((تاندن )) ناحیه زیر ناف، همانند یک نبرد واقعی با قدرت حمله نماید و مدافع نیز با ذهنی ارام ، به سمت مورد گام برداشته و با استقرار قاطعانه مانع اصابت ضربه حریف شده و ضربه پس را همراه با ((کیای )) فریادی بر گرفته از زیر ناف همراه با کنترل اجرا نمایدو سپس هر دو بجای خود برگشته و دو باره اجرای کومیته را بنوبت انجام دهند. در کائیشی کومیته موضوع کمی مهمتر است همانطور که از نام کائیشی کومیته بر می اید دیدن کیفیت در مبارزه مسئله اول است.
فهم کیفیت با قوه ادراک (( یومی)) همراه با ایجاد اعتماد به نفس باید توسط تمرین کننده بوجود بیاید.
شناخت کی ، استقرارمحکم ضربه پخته و دفاع دقیق غلبه بر تردید و دودلی و ترس، در اختیار گرفتن تاندن تصمیم قاطعانه و بی تردید دید کافی و کاملا مراقب در هر حرکت حریف ، روحیه سلحشورانه ، تسلط در تای ساباکی ،هنگام اجرای تکنیک چه حمله و چه دفاع ذانشین داشتن، آمادگی بدن ، آمادگی ذهن ، فاصله مناسب، یادتان باشد که در این کومیته ، آمادگی بدن اساس همه تکنیک ها است که همواره حصول آرامش ذهن را آسان میکند و در آینده نزدیک تمام مسائل مربوط به کائیشی ایپون کومیته را یک به یک به تفسیر خواهیم کشید.
ارادتمند شما : ذبیح اله بهمنی –کمیته آموزش مهرماه
1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:36  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

قابل توجه کاراته کاران شوتوکان اسای عزیز در اینجا باید گفته شود بدلیل اینکه در ابتدای کار بدلیل گستردگی کاراته دو و خام بودن فکر وجسم آموزش در کیهون دوره سختی به نظر میرسد و در مواقعی تا مرز بریدن و دست کشیدن از آموزش نیز منجر میشود و دراین مرحله نا امیدی بدترین کار است و لازم است برضعف های خود غلبه کنید وگرنه با اعتماد به نفس نمی توان زندگی کرد.
آموزش در پایه، سه مرحله از ضعف را که عبارتند از ضعف در تمام ماهیچه های بدن ، شل بودن عضلات شکمی و دراختیار نداشتن آن و سردر گمی در هماهنگ کردن تکنیک ها با بدن بوده و بر این اساس وظیفه مربیان عزیز در رساندن شاگرد به مقصد بسیار خطیر است.
در مرحله اول تغذیه مناسب را همراه با نرمش مناسب مخصوصا نرمش های کششی با توجه به مرکز ثقل بدن ،خم و راست شدن های بدن ،باز شدن و انعطاف لازم در پاها و مانورحرکت پاها در جهات مختلف و تمرین تنفس دم از طریق ریه ها و بازدم از زیر ناف همراه با انقباض و انبساط عضلات شکمی و در اختیار گرفتن شکم صورت بگیرد که پائین و بالای بدن یکدست بهم متصل بشود. و دراین صورت است که میتوان تمرینات فیزیکی همراه با تکنیک را در بدن استوار نمائید و دراین مرحله (( کیمه )) را میتوان بدرستی شناخت و به اجرا در آورد و از آنجائیکه نیروی تکنیک از مرکز ثقل گرفته میشود که شوک کمر،تنفس بازدم از زیر شکم، انقباض عضلانی تمام بدن در یک لحظه همراه با کیای و حتی پیچیدن مشت در لحظه اصابت و در نهایت انتقال انرژی از آموزشهای پایه و فهم در کیهون بوده و توجه لازم را حتما داشته باشید.
ارادتمند شما : ذبیح اله بهمنی ، کمیته آموزش مهرماه
1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:35  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

در تان رن کومیته ( مبارزه توافقی ) به گوهون کومیته و سانبون کومیته اشاره کردیم و هدف این نوع رسیدن به :
1- می گامائه = امادگی بدن
2- کی گامائه = آمادگی ذهن
3- انسوکو = جابجایی
4- تنفس = دم و بازدم
در اینجا قبل از شروع به کومیته مواردی وجود دارد که ، حتما به ان توجه لازم را داشته باشید.
اول استقرار فیزیکی و روانی است .
و دوم استفاده منطقی و اصولی در کاراته است که تنفس دم و بازدم است که در ساختار بدن و قدرت تکنیک در کاراته یعنی ایجاد نیروی انفجاری ( کیمه ) نقش بسیار مهمی دارد.
در استقرار هنگام ایستادن در ( شی ذن تای ) داچی پاها باندازه عرض شانه ها از هم فاصله دارند و فشار وزن بدن ، باید وسط گودی دو پا قرار گرفته و نقش پنجه های پا مورد توجه باشد که بعدا به این موضوع خواهیم پرداخت.
لطفا توجه کنید، چهار انگشت زیر ناف بداخل بدن شما به مرکز ثقل فیزیکی و معنوی بدن میرسید که باید مرکز ثقل را در اختیار بگیرید و با استفاده از بازدم ، و بدین ترتیب کپل ها با ماهیچه های ران ، پا و شکم در اختیار قرار خواهد گرفت.
دید خود را به حریف طوری داشته باشید که تمام بدن حریف را در نظر داشته باشید، ذهن خود را کاملا آرام نگهدارید و از هر گونه پیش فرض خود داری نمائید.
هنگام حرکت چه بجلو و چه به عقب خم زانویی ( آشی داچی) قبل از رفتن به هر داچی باید صورت بگیرد.
دست حمله و چه دست دفاعی باید از نرمی به سختی رفتن را آموخته باشد.در نفس کشیدن قبل از انجام هر عملی باید از دم و بازدم کوتاه استفاده کنید ،و تمرین تنفس قبل از کومیته باید مورد تمرین قرار گرفته باشد ، لذا تنفس بشرح زیر در دستور آموزش قرار میگیرد تا هنگام اجرای تکنیک چه حمله ای و چه دفاعی ، مورد استفاده قرار بگیرد.
1- دم بلند – بازدم بلند
2- دم بلند – بازدم کوتاه
3- دم کوتاه – بازدم بلند
4- دم کوتاه – بازدم کوتاه
در اینجا یاد آور میشویم که دم فقط با ریه ها انجام شود و بازدم هوای در ریه ها، با در اختیارگرفتن زیر شکم از مرکز ثقل مانند حالت استفراغ همراه با انقباض ماهیچه ها صورت بگیرد و تنفس باید بارها خارج ، تمرین کاتا و تمرین کومیته تا حد در اختیار گرفتن با تمام بدن صورت بگیرد.
باتشکر : ذبیح اله بهمنی – کمیته اموزش

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:34  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

زمانیکه بر اساس (( ری )) احترام کردن و ((اوس )) بمعنی متوجه هستم روبروی حریف قرار میگیرید ، فضای پر معنایی از جانب شما در مقابل حریف بر اساس فروتنی از درون و تواضع از بیرون بوجود می آید، که در ترجمان بهتر موضوع اینکه شما مسئولیت (( من فرد محترمی هستم )) را به عهده گرفته اید و دراین مرحله مهم است که به درک شخصیت خود بپردازید و خودتان را با دیگران مشغول نکنید و یادتان باشد که ممزوجی از تمام خلق و خوی پدر و مادرتان هستید و ژن خود را دارید . که فاکتور، شناسایی شما میباشد.
پس در کوچه و پس کوچه بدنبال خودتان نگردید و خود را شبیه دیگران نکنید و گوشزد این نکته ضروری به نظر میرسد که شخصیت شما در درون خودتان است . حالا از دریچه دیگری به موضوع نگاه کنیم بزرگی گفت: (( قدرتمند ترین نتایج زود بدست نمی آید. )) و شما برای درک موضوع ساخته شدن ماهیچه های بدن و جا افتادن تکنیک ها در بدن توجه کنید حتما متوجه اهمیت مسئله میشوید و در نتیجه چیز نامحسوسی که در تمام طی طریق ها مشاهده می کنید ( راه ) نامیده میشود.

و بر این اساس درک استادی بزرگ از این موضوع اینگونه ترسیم می شود که اول ((راه )) دوم (( تکنیک )) و سوم ((قانون )) و زمانیکه در این مسیر قرار گرفتید متوجه میشوید که این مسیر همانگونه که گذشتگان نشان داده اند شما را به بالای کوه میرساند و زمانیکه بر قله دست یافتیدقانون مسیر کاراته دو (( تسلط بر یک تکنیک است )) که با اولین رسیدن و تحمل سختی مسیر فتح قله های بعدی دور از دسترس نخواهد بود.
با تشکر: کومیته اموزش ، ذبیه اله بهمنی ،
شهریور1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:33  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

از انجائیکه کاراته از چین به جزایر اوکیناوا برده شده و سپس به ژاپن رسیده احتمالا کلمه (( اوس )) هم از چین به ژاپن رسیده باشد و امروزه در دنیای کاراته بعنوان کلمه ای محلی بکار میرود.


( اس ) در واقع با دو حرف چینی بدین ترتیب فهمیده میشود حرف اول بمعنای فشردن است و نشانگر روحیه سلحشوری و اهمیت تلاش و رویارویی با تمام موانع و عقب راندن انها با موضع بدون تغییر و مثبت است.

حرف دوم بمعنای تحمل کردن است و بیانگر شهامت و روحیه پشتکار ، تحمل دردها و مقاومت در برابر افسردگی همراه با صبر و بدون تسلیم شدن و حفظ روحیه بلاست. و دراین بین جوانان صاحب چنین کیفیات اخلاقی و جسمانی می باشند که آنها را قادر میسازد تا با هر کار سخت روبرو شوند و این امر معرف نیروی جوانی است. و این صفات با تلاش پیگیر حفظ و گسترش خواهد یافت و بهمین خاطر است که اغلب گفته میشود که (( استعداد بدون تلاش هیچ است )) بنابراین کلمه (اس ) نباید شل بکار رود و هنگام بیان کلمه اس بدن صاف ، بالاتنه متمایل و چانه بداخل کشیده می شود که حرکت تنفس و تلفظی که بدین طریق اجرا گردد بیانگر پر شدن قسمت زیرین شکم ( تاندن ) که با نیروی( کی ) سهیم میگردد و اگر ما به اصول ( اون ) توجه کنیم می بینیم که هنگام بیان کلمه اس تنفس و صدا ا

ز درون بدن شکل گرفته است و ( اون ) شکلی از روش تنفس بمنظور ایجاد هماهنگی با جهان بمعنای اتحاد عناصر منفی و مثبت (( ین و یانگ )) میباشد که از اجزاء متزاحم جهان هستند و در آینده نزدیک مفاهیم مطروحه بزبان ساده تر به رشته تحریر در خواهیم آورد تا کاراته کاران بهتر به درک مسائل برسند.

باتشکر: ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی – کمیته آموزش

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:31  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

اجرای درست (ری ) بمعنی احترام در تمرینات کاتا ، کومیته (( ساهو )) بمعنی مبادی آداب بودن نامیده می شود.


در این حالت دو حریف روبروی هم ( شی ذن تای ) یا ایستادن طبیعی قرار گرفته و سپس به ( موسوبی داچی ) ایستادن با پاشنه های بهم چسبیده (( و یادتان باشد که پنجه های پا با زاویه 45 درجه از هم فاصله دارند)) را بخود میگیرند که برای این منظور حمله کننده(( لطفا به نوشتار توجه کنید )) پای راست خود را بطرف پای چپ و دفاع کننده پای چپ خود را بطرف پای راست حرکت داده و هر دو طرف برای چند لحظه به چشمان هم خویش خیره شده و بعد با بالا تنه صاف به سمت جلو تا سی درجه خم شده و بعد با گفتن کلمه (( اوس ))که در آینده به این کلمه خواهیم پرداخت ، و با نگاهی کامل به پائین تنه حریف و بدون خیره شدن به نقطه بخصوص بمدت یک ثانیه ( تامل ) کرده و سپس مستقیم ایستاده و در چشم یکدیگر نگاه کرده و آنگاه به استقرار ( هاچی جی داچی ) باز میگردید و هنگامی که برای ( کی س ای ) آماده شدید که به این موضوع جداگانه خواهیم پرداخت.
هر یک به استقرار مربوط به خود باز میگردید بعنوان مثال ، در ( گوهون کومیته) و یا( سانبون کومیته ) حمله کننده یا دفاع کننده در فاصله معینی بطول یک مشت کاملا کشیده که به مسافت جلویی (( ما ا یی )) نامیده میشود. حمله کننده با پای راست به عقب رفته و در وضعیت ( زنکوتسو داچی) ایستادن مایل به جلو که هفتاد درصد وزن روی پای جلو و سی درصد وزن روی پای عقب قرار دارد و همراه با گدان بارای در وضعیت گدان گامائه قرار گرفته و ، اعلام نوع ضربه در حمله خود در جودان یا چودان و مدافع نیز با اگاهی از نوع حمله دفاع مورد توافق را بکار می برد و در پایان کار هر دو حریف بجای اولیه برگشته و در بازدم در حال سفت کردن عضلات شکم ( هارا ) وجود نیروی ( کی ) را در قسمت پائین ناف ( تاندن ) حس کرده و آماده حرکت بعدی گردند و باید متذکر شویم که تنفس مناسب تاثیر زیادی در سلامتی بدن بلکه در فیزیک بدن و قابلیت تکنیکی چه از نظر سرعت و چه از نظر قدرت عضلانی ،تاثیر مثبت بر مغزتان هم دارد.
کمیته آموزش ، ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:25  توسط سيد علي باهري اسكويي  | 

کومیته یعنی مبارزه و مبارزه در کاراته چیزی نیست که کسی بگوید از قبل می دانسته.

مبارزه در آموزش کاراته زمانی می تواند شروع شود که در فهم کاتا به پختگی نسبی رسیده باشیم. در کاتاهای پایه تکنیک های اصلی مورد تدریس قرار می گیرد و بهترین کار هم این است که کومیته را با همین تکنیکهای اصلی شروع کنیم. در نموداری که به زبان ژاپنی و انگلیسی و فارسی مشاهده کردید تماما بیانگر اصالت و منطق سخن بوده و راهنمای ما در اقدام به آموزش کومیته میباشد.
در چهارچوب (( یاکوسو کومیته )) کومیته قراردادی با (( تان رن )) کومیته بمعنای (( مبارزه توافقی )) شروع میکنیم.
((تان رن کومیته )) به دو بخش ( گوهون کومیته ) مبارزه پنج قدمی و ( سانبون کومیته ) مبارزه سه قدمی تقسیم میگردد که به دستور مربی کلاس یا دو نفر با توافق از نوع حمله یا دفاع به اجرا در میاید.
در هر دو نوع اجرای کومیته با توافق هم بدست آوردن ( می گامائه ) آمادگی بدن و ( کی گامائه ) آمادگی ذهن مورد نظر است و مربیان عزیز باید موارد مورد نظر را در دستور آموزش داشته باشند.
دو نکته بسیار مهم است دانسته شود ، اول مسئله تنفس است که هنگام حمله و یا دفاع در وضعیت مثبت قرار بگیریم، که منظورتنفس بازدم از زیر ناف است و دوم فطرت تکنیک ( کیمه ) میباشد که باید مورد نظر باشد و تذکر این نکته ضروری است که تکنیک بدون کیمه تکنیک کاراته نیست که با (سان دومه) کنترل در سه سانتیمتری بدن حریف به اجرا در می آید.
کمیته آموزش: ارادتمند شما ذبیح اله بهمنی
شهریور ماه 1402

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم بهمن ۱۴۰۲ساعت 11:15  توسط سيد علي باهري اسكويي  |